У дошкільному закладі фізкультурно-оздоровча робота проводиться з урахуванням основного напрямку – формувати у дітей світоглядно-оздоровчу поведінку на основі реалізації принципів: пізнай себе, створи себе і допоможи собі сам.

Спеціалісти: сестра медична старша, вихователі та помічники вихователів постійно слідкують за станом здоров’я дітей. Для цього наш заклад має всі необхідні умови, серед яких треба виділити спортивні та медичні центри.

Спортивний центр включає в себе:

• музично-спортивна зала;

• спортивний майданчик;

• доріжка «здоров’я» природного характеру;

• спортивні міні центри в кожній віковій групі.

Поставивши за мету забезпечити всебічний гармонійно-фізичний розвиток вихованців, створити передумови для успішного навчання в школі насамперед була розроблена модель фізкультурно-оздоровчої роботи.

Створено спортивно-розвивальне навчальне середовище. Функціонує музично-спортивна зала, маємо достатню кількість фізкультурно-ігрового інвентарю, великі та малі атрибути для рухливих ігор та занять фізкультурно-спортивного змісту, наочний матеріал для імітації рухів.

Для профілактики плоскостопості ефективно застосовується «Доріжка здоров’я», що складається з слідочків, на які нашиті ґудзики та інший матеріал. Обруч з різнокольоровими стрічками, який підвішений до стелі в музично-спортивній залі, заохочуємо та стимулюємо дітей робити дихальні вправи, стрибки, потягування, гімнастичні вправи. Дуги для підлізання, яскраві тунелі тощо – все це робить фізкультуру цікавою, яскравою, бажаною.

У групових кімнатах облаштовані куточки рухової активності та загартування, головною метою яких є: доступність фізкультурного обладнання, формування у дошкільників постійного інтересу до систематичних занять фізкультурою.

На території садочка є спортивний майданчик.

Вплив педагога на фізичний розвиток дітей здійснюється найбільш доцільно, систематично і планово на заняттях. Основою більшості занять, особливо з дітьми молодших груп, є ігрове дійство, в яке ненав’язливо вплітаються навчальні, корекційні, оздоровчі та виховні завдання.лементи методики М.М. Єфименка, казкотерапія/

Впроваджується система оздоровчих інтегрованих занять, під час яких використовуються різні види масажу і самомасажу, динамічні вправи, пальчикові ігротренінги, психогімнастика . Ігровий метод дає змогу поєднати
фізичний розвиток з
поглибленням валеологічних, екологічних знань, розвитком мови, логічно-математичних здібностей, підвищити морально-духовний рівень дітей.

Важливий оздоровчий ефект закладений у правильному виборі занять на свіжому повітрі. Такі заняття проводяться на спортивному майданчику, спортивних куточках на групових майданчиках. Для стимулювання рухової діяльності широко використовуються природні умови: пеньки, канавки, дерева, кущі тощо.

Полюбляють діти туристичні походи стежками рідної природи: до лісу, який знаходиться поруч с садком. Тут діти застосовують набуті на заняттях навички в змішених умовах, використовуючи природний ландшафт. Така прогулянка прикрашається ходьбою босоніж по зеленому трав'яному килиму, що благотворно діє на загартування дитячого організму.

На заняттях з фізичної культури велика увага приділяється розвитку рухово-творчих здібностей. Використовуються такі методичні прийоми, за основу яких взята проблематизація: імітація, антиімітація (виконання рухів, що протилежні тим, які запропоновані), імпровізація (вільна творча діяльність), пластичне інтонування. Для оздоровлення нервової системи використовується психогімнастика, оздоровчі хвилинки, сміхотерапія, хвилинки доброти, релаксація, кольорова та звукова терапія. Діти навчаються саморегуляції, відновленню психічного балансу. Використання різноманітних оздоровчих засобів, інноваційних технологій передбачає необхідність знання особливостей кожної дитини, що можливе за безумовної єдності інтересів і зусильвихователів, батьків і старшої медичної сестри.

Крім фізкультурних заходів, рекомендованих державними програмами, в дошкільному закладі проводиться гурткова робота з хореографії. Працюючи в гуртку, створюємо чудові танцювальні композиції, які привчають дітей до стильності, грації тіла та фізичної і духовної гармонії. Виступи вихованців гуртка завжди є окрасою свят та розваг.

Особливий заряд радості, бадьорості дарують дітям і дорослим спортивні розваги, свята, Дні здоров'я. На них діти не лише демонструють свої досягнення в спорті, а і пропагують здоровий спосіб життя, безпеку життєдіяльності, товариські стосунки. Вони пробуджують уяву дітей, допомагають виховувати витримку, цілеспрямованість, вчать вигравати і програвати, розуміти, як від успіху кожного залежить перемога всієї команди. Розкута обстановка на спортивних заходах допомагає дітям проявити себе, індивідуальні нахили та власні бажання. В підготовці та проведенні спортивних масових заходів активну участь беруть батьки наших вихованців. Боязкі діти після спільної участі з батьками у спортивних святах набувають упевненості в собі, почувають себе щасливими й потрібними в цьому житті. Спостерігаючи за учасниками, бачимо, який позитивний вплив роблять ці заходи не лише на дітей , а і на батьків. Разом дорослі та діти одержують колосальний заряд енергії. У них з'являється бажання бути красивими та сильними. Такі заходи вселяють у дітей віру у свої здібності й можливості, вчать управляти процесами самопізнання та самовдосконалення.

На початку вересня та наприкінці травня проводяться обстеження рухової підготовки дітей, які відображають ступінь володіння ними руховими навичками, а також рівень їх фізичних якостей. Порівняння результатів першого і завершального обстежень дає змогу об’єктивно визначити ступінь оволодіння дітьми основними рухами протягом навчального року, а також проаналізувати виконання програм з фізичного виховання.

Комплексне розв’язання фізкультурно-оздоровчих завдань, творчий підхід до справи дають хороші результати. Підвищився рівень загального фізичного розвитку дітей, знизилась захворюваність, підвищилися оптимальні показники фізичних якостей вихованців. Малята із задоволенням займаються фізичними вправами, беруть участь у різних змаганнях, спортивних конкурсах. Рухи дітей стають більш мотивованими, стійкими, діти навчаються розуміти зв'язок між характером рухів та їхньою метою.
Найцінніше те, що наші вихованці ідуть до школи загартованими, фізично розвиненими.

Профілактикою та охороною здоров’я дітей опікується медичний персонал дитячого садка. Медичний кабінет оснащено згідно з його призначенням.
Основні завдання роботи медичного персоналу ДНЗ:

- збереження, охорона та зміцнення здоров’я дітей;

- формування в малят основ здорового способу життя;

- забезпечення фізичного, психічного і духовного здоров’я дітей;

- відновлення родинних традицій оздоровлення дітей, залучення сімей до здорового способу життя.

Протягом року з метою поліпшення здоров’я дітей здійснюються лікувально-оздоровчі та профілактичні заходи, які включають різноманітні форми роботи.

Загартувальні процедури: ходьба по вологій доріжці, полоскання рота, умивання холодною водою, повітряні та сонячні ванни, провітрювання, прогулянки за будь-якої погоди, ходіння босоніж (влітку).

Профілактичні заходи: кварцування приміщень, профілактика захворювань на грип, ГРЗ з використанням часнику, корегувальні доріжки для профілактики плоскостопості.

Медичний контроль включає динамічне спостереження за станом здоров’я і фізичним розвитком малюків. Двічі на рік планово проводиться медичний огляд дітей, антропометрія, плантографія, обстеження зору, обстеження на гельмінти. Кожній дитині визначається група здоров’я, фізичний розвиток. Після медичного огляду визначається відповідність меблів, якими користуються діти, що сприяє профілактиці сколіозів. Медичний персонал дошкільного закладу співпрацює з спеціалістами центральної районної поліклініки № 19, з питань медичного огляду дітей та з виконання плану профщеплень.

Медичні працівники ДНЗ постійно контролюють виконання санітарно-гігієнічних вимог під час ранкової зарядки, прийому їжі, прогулянок, занять з фізичної культури. Відповідно вимогам контролю за заняттями з фізкультури лікар один раз на квартал проводить контроль медичного обстеження занять з фізкультури. Визначається частота пульсу до і під час навантаження, під час гри, основних рухів.

З метою покращення формування у наших вихованців уміння бачити небезпеку, свідомо ставитись до питання особистої безпеки, правильно діяти у певних ситуаціях колективом нашого ДНЗ, дітьми разом із батьками у травні під час проведення тижня безпеки створюється виставка робіт з безпеки життєдіяльності.

Заняття по «Безпеки життєдіяльності» проводять вихователі всіх вікових груп. В результаті засвоєння програми наші вихованці отримують різнобічні знання з різних видів безпеки життєдіяльності.

Для формування культури здоров’я вихованців необхідні знання з валеології. Основними напрямами роботи з валеологічного виховання дітей дошкільного віку є:

— формування мотиваційних установок на здоровий спосіб життя як основну умову збереження і зміцнення здоров´я;

— формування бережного ставлення до власного здоров´я;

— прищеплення навичок особистої гігієни;

— ознайомлення дітей із способами профілактики захворювань і запобігання травматизму;

— формування культури діяльності, дотримання гігієнічно обґрунтованих вимог до організації життєдіяльності загалом.

У всіх вікових групах в розклад занять у ІІ половину дня введено заняття з валеологічного виховання. Вихователем-методистом та творчою групою розроблено перспективне планування занять з даного розділу та здійснення валеологічного виховання у повсякденному житті для всіх вікових груп.
Враховуючи актуальність проблеми, вихователі постійно працюють над формуванням культури здоров’я вихованців, прищеплюють розуміння пріоритету здорового способу життя, надають ґрунтовні знання про основи здоров’я, щоб знання, уміння і навички перейшли у звичні, необхідні потреби.

Кiлькiсть переглядiв: 684