Обстеження рухливості органів артикуляційного апарату

Запропонуйте дитині виконати деякі вправи.

Вправи для губ: • розтягнути губи в посмішку,• зробити губами трубочку,• закрити верхньою губою нижню і навпаки.

Вправи для язика: • широко відкрити рот, підняти язик до верхніх зубів, потім опустити до нижніх;• потягнутися кінчиком язика до правого куточка губ, потім до лівого;• поклацати язиком.

Вправи для щелеп: • порухати нижньою щелепою праворуч - ліворуч;• порухати нижньою щелепою вперед-назад.


Запропонуйте дитині самостійно назвати картинки чи повторити за Вами слова.Обстеження звуковимови

М – морозиво, лимон, дим, млин
Н – ножиці, банан, клоун, вікно
П – пиріг, лопата, суп, лампа
Б – бабуся, барабан, гриб, футбол
Т – телефон, молоток, халат, трава
Д – диван, будинок, сад, спідниця
В – вогонь, кавун, лев, квадрат
Ф – фарби, шафа, шарф, кофта
Г – гава, дзига, агрус, гедзь
Г – газета, магазин, сніг
К - коза, рука, язик, квітка
Х – холодильник, муха, дах, хмара
С – собака, ковбаса, автобус, склянка
С' – сік, насіння, таксі, свічка
З – заєць, коза, гарбуз, поїзд
З' – зірка, ізюм, мазь, змія
Ц – цибуля, яйце, матрац
Ц' – ціпок, вулиця, заєць, цвіркун
Ш – шапка, машина, душ, школа
Ж – жук, калюжа, ніж, ложка
Ч – чайник, учень, м'яч, ручка
Щ – щука, ящик, плащ
Л – лапа, мило, стіл, слива
Л' – літак, валянки, сіль, хліб
Р – риба, барабан, помідор, персик
Р' – річка, горіх, двері, крісло
Й – йогурт, майка, трамвай

Обстеження складової структури слів

Запропонуйте дитині назвати картинки чи повторити за Вами слова різної складової структури:
Димсобакамотоциклтермометр
слонтарілкаакваріумсвітлофор
білкапомідорміліціонертранспорт
вікнокошикспортсменкосмонавт

Обстеження фонематичних процесів

Запропонуйте дитині послухати і повторити склади і слова:

па – ба па – ба – па коза – косата – дата – да – та Маша – каша – вашака – гага – ка – ха рак – лак – так – маква – фа ва – ва – фа пити – бити – литиша – са ша – са –ша – са шапка – сапа – лапка

Запропонуйте дитині уважно послухати ряд звуків і плеснути в долоні, коли почує певний звук:

Звук «а» серед у, о, а, и, і, аЗвук «о» серед і, у, о, и, а, оЗвук «м» серед к, м, п, н, л, мЗвук «з» серед ш, з, с, ч, ж, ц, з

Попросіть дитину сказати, чи є заданий звук у запропонованих Вами словах:

Звук «а» у словах – Аня, сік, автобус, мак, син, зимаЗвук «у» у словах – учень, суп, очі, умивальник, ліс, сумкаЗвук «з» у словах – сад, шапка, миска, мишка, косаЗвук «ш» у словах – шуба, оса, Маша, каша, сани

Запропонуйте дитині визначити, який однаковий звук є в декількох різних словах:

Оля, осінь, овочі, окунь - “о”Сад, суп, сумка, ніс, лис - “с”Аня, агрус, акула, автобус - “а”Маша, мак, мама, сом - “м”

Запропонуйте дитині визначити, який перший (останній) звук у словах:

перший звук – Аня, Оля, Іра, осінь, лак, сік, заєць, вовк;останній звук – дим, бак, кіт, мак, сон, зима, вікно.

Запропонуйте відібрати серед декількох предметів чи картинок тільки ті, в назві яких є звук «с» ( «ш», «л», «р», «з»)

Наприклад: шапка, лялька, кошик, книга, альбом – звук “ш”,лампа, машина, ложка, м’яч, ваза – звук “л”Запропонуєте дитині придумати слова зі звуком «а» ( «о», «з», «л», «м», «к», «ш»)

Обстеження зв'язного мовлення

Запропонуйте дитині відповісти на питання:

• Як твоє імя?• Скільки тобі років?• Чи є в тебе братик чи сестричка?• Які в тебе найулюбленіші іграшки?• З ким ти живеш?

Перевірте, як Ваша дитина може розповісти добре знайому казку. Покажіть дитині сюжетну картинку і запропонуйте розповісти, що на ній зображено
Перевірте, чи може Ваша дитина скласти розповідь за серією сюжетних картинок.
Дайте дитині будь-яку іграшку, і запропонуйте розповісти про неї, описати її.

Обстеження граматичної будови мови

Перевірте, чи вміє Ваша дитина утворювати множину іменників. Покажіть дитині спочатку один, а потім декілька таких самих предметів, і запропонуйте назвати їх:
ложка – ложкиколесо - колеса
шапка – шапкивікно – вікна
м'яч – м'ячібудинок - будинки
квітка – квітидерево - дерева
Запропонуйте дитині закінчити речення за зразком (перевіряємо, чи вміє дитина утворювати множину дієслів):

Ти сидиш, а діти (що роблять?) сидять.Ти спиш, а діти (що роблять?) – сплять.Ти малюєш, а діти (що роблять?) – малюють.Ти граєш, а діти (що роблять?) – грають.Ти ідеш, а діти (що роблять?) – ідуть.

Перевірте, чи вміє Ваша дитина утворювати зменшено-пестливі слова. Пограйте з дитиною в гру «Назви лагідно».
рука – ручканіс – носик
квітка - квіточкакіт – котик
ложка – ложечкам'яч – м’ячик
шапка – шапочкаключ – ключик
А чи правильно використовує Ваша дитина в своєму мовленні різні відмінкові закінчення?Покажіть їй кішку і запропонуєте відповісти на питання:
Називний відмінокхто це?Кішка
Родовий відмінок (сховайте іграшку)кого не стало?Кішки
Знахідний відміноккого ти шукаєш?Кішку
Давальний відміноккому ти даси молока?Кішці
Орудний відмінокз ким ти граєшся?З кішкою
Місцевий відмінокна кому красивий бантик?На кішці
Покажіть дитині картинки чи предмети однакового кольору і запропонуєте відповісти на питання «Який, яка, яке, які?»Так ви довідаєтеся, чи правильно Ваша дитина використовує в мовленні родові закінчення.
Чашка (яка?) – червонаМашина (яка?) - біла
Помідор (який?) – червонийСніговик (який?) - білий
Яблуко (яке?) – червонеБлюдце (яке?) – біле
М'ячі (які) – червоніТарілки (які?) – білі
Візьміть будь-яку іграшку і кладіть її в різні місця, супроводжуючи свої дії питанням «Де іграшка?».У такий спосіб Ви ознайомитеся з умінням дитини використовувати прийменники в самостійному мовленні.

Де зайчик? – На столі, у шафі, під ліжком, за дверима, біля стільця, і т.д.

Кiлькiсть переглядiв: 201